Αναζήτηση στο ιστολόγιο

Σάββατο, 22 Φεβρουαρίου 2014

Ε,τι; Μπακάλικο είμαστε;

Το βίντεο της καμπάνιας του SaferInternetGreece για τους "ειδικούς" που δίνουν συμβουλές διατροφής στο ιντερνετ και τα  eshop αμφιβόλου αξιοπιστίας.



Αν κι εσείς λαμβάνετε συμβουλές για τη διατροφή σας από ανώνυμα σάιτ ή eshop, ήρθε η ώρα να το ξανασκεφτείτε. Την επόμενη φορά δείτε αν υπάρχει το όνομα του συντάκτη κάτω από το άρθρο και αν ναι, οι σπουδές του συνάδουν με το αντικείμενο για το οποίο γράφει; Επίσης το eshop  έχει στοιχεία επικονωνίας, εκτός από τη φόρμα παραγγελίας των προϊόντων; Email, ταχυδρομική διεύθυνση επιχείρησης, τηλέφωνο; Το όνομα του υπεύθυνου;

Άλλα χαρακτηριστικά που μας υποψιάζουν ότι το σάιτ δεν είναι έγκυρο:
  • Προσπαθούν να μοιάσουν με σαιτ εφημερίδων ή καναλιών, συνήθως ιατρικών,  για να δίνουν επιπλέον κύρος στο προϊόν. Πολλά από τα λινκ μέσα στη σελίδα δε λειτουργούν και δεν υπάρχουν στοιχεία επικοινωνίας.
  • Προσφορές που  συμπτωματικά λήγουν ακριβώς την ημέρα που επισκεπτόμαστε το σάιτ. Αν αλλάξουμε την ημερομηνία του υπολογιστή μας, θα παρατηρήσουμε ότι αλλάξει και η ημερομηνία λήξης της προσφοράς ώστε να ταιριάζει με το δικό μας ρολόι. Πρόκεται για αυτοματισμό, που σκοπό έχει να πιέσει τον καταναλωτή να προβεί σε αγορά χωρίς να προλάβει να σκεφτεί.
  • Υπερβολικά μεγάλος αριθμός σχόλιων από τους επισκέπτες του σάιτ που εκθειάζουν το προϊόν.  Ανάμεσα τους, που και που, κάποιο σχόλιο δυσπιστίας, για ξεκάρφωμα. Χαρακτηριστικό των σχολίων η κακή ορθογραφία και γραμματική, επειδή συνήθως είναι μετάφραση τύπου google translate από το αντίστοιχο σάιτ που εμπορεύεται το ίδιο προϊόν σε άλλες χώρες.  Καταλαβαίνουμε ότι κάτι δεν πάει καλά όταν προσπαθούμε να σχολιάσουμε κι εμείς, αλλά η φόρμα σχολιασμού δεν λειτουργεί.
  • Επώνυμες μαρτυρίες ιατρών και άλλων επιστημόνων. Όταν κάνουμε αναζήτηση στο google ή σε επαγγελματικό οδηγό, οι συγκεκριμένοι επιστήμονες αποδεικνύονται ανύπαρκτοι. 
  • Φυσικά οι κλασικές φωτογραφίες πριν και μετά. Στις περισσότερες περιπτωσεις είναι ψεύτικες, ενώ κυκλοφορούν σε πολλά σάιτ, αλλά με διαφορετικό όνομα και ιστορία κάθε φορά.

"Αυθεντική" φωτογραφία πριν&μετά. Στο ελληνικό σάιτ η κοπέλα λέγεται Γεωργία
ενώ στο ιταλικό, που εμπορεύται το ίδιο προϊόν, λέγεται Monica



λέξεις κλειδιά: Μπακάλικο, μπακαλικο, eshop, συμπληρώματα διατροφής, συμπληρωματα διατροφής, πράσινος καφές, πρασινος καφες, green coffee, παραπλάνηση κοινού

Πέμπτη, 13 Φεβρουαρίου 2014

Διάρκεια ζωής γάλακτος, τι ισχύει τελικά;

Οι πρόσφατες αλλαγές στη διάρκεια ζωής του  λεγόμενου φρέσκου γάλακτος έχει δημιουργήσει
μία ανησυχία στους καταναλωτές. Ο κόσμος αναρωτιέται "Είναι ασφαλές το γάλα που πίνουμε;"

Το νωπό γάλα είναι ένα ιδιαίτερα ευπαθές προϊόν. Το ουδέτερο pH του και τα άφθονα θρεπτικά συστατικά που περιέχει το κάνουν ιδανικό υπόστρωμα για την ανάπτυξη παθογόνων μικροοργανισμών, όπως είναι το E.coli, η Salmonella και η Listeria. Η παρουσία τους στο γάλα πάνω από τα επιτρεπτά όρια όχι μόνο αλλοιώνει το προϊόν, αλλά η μόλυνση του ανθρώπου με αυτά τα παθογόνα μπορεί να οδηγήσει ακόμα και στο θάνατο. Ιδιαίτερα ευάλωτοι απέναντι σε αυτά είναι οι ηλικιωμένοι, τα μικρά παιδιά, οι έγκυοι και όσοι έχουν πεσμένο ανοσοποιητικό σύστημα.

Γι' αυτούς τους λόγους χρησιμοποιούμε διάφορες μεθόδους για τη συντήρηση του γάλακτος, όπως είναι η παστερίωση. Άλλες μέθοδοι είναι η αποστείρωση (UHT), η συμπύκνωση, η αφυδάτωση και άλλα.

Παστερίωση λέγεται η θερμική  επεξεργασία του γάλακτος, με σκοπό  την καταστροφή παθογόνων και μη παθογόνων μικροοργανισμών του γάλακτος έτσι ώστε να είναι ασφαλές για τη δημόσια υγεία.

Σήμερα χρησιμοποιούνται 2 μέθοδοι παστερίωσης:
  • Χαμηλή ή Βραδεία Παστερίωση , θέρμανση του γάλακτος  στους 63-65 C για 30 λεπτά . Διάρκεια ζωής 4-5 ημέρες
  • Υψηλή ή Ταχεία Παστερίωση, θέρμανση του γάλακτος στους 72-73 C για 15 δευτερόλεπτα. Διάρκεια ζωής: 30 ημέρες από την ημέρα παστερίωσης, 10 ημέρες αφού ανοιχτεί η συσκευασία

Δεν υπάρχει σημαντική διαφορά στη θρεπτική αξία μεταξύ του γάλακτος που προκύπτει από τις δύο μεθόδους. Η παστερίωση, είτε η βραδεία είτε η η ταχεία, δεν αλλοιώνει την περιεκτικότητα στα μακροθρεπτικά θρεπτικά συστατικά του γάλακτος (υδατάνθρακες-πρωτεΐνες-λίπη). Είναι πιθανό να παρατηρηθεί μετουσίωση* ορισμένων πρωτεϊνών (αλβουμίνη & γλοβουλίνη) κατά 10%, η οποία όμως δεν υποβαθμίζει τη θρεπτική τους αξία. Αντίστοιχα σταθερή μένει η περιεκτικότητα του σε μέταλλα και ιχνοστοιχεία, πχ ασβέστιο, φώσφορο. Παρατηρείται μικρή απώλεια των ευάλωτων στη θερμότητα βιταμινών Β1 και C, της τάξεως του 10%, η οποία πρέπει να θεωρείται αμελητέα.

*Μετουσίωση: η καταστροφή της  τεταρτοταγούς, τριτοταγούς ή δευτεροταγούς δομής μιας πρωτεΐνης. Δεν αφορά σε αλλαγές της πρωτοταγούς δομής. 

Θρεπτική αξία γάλακτος 

Με άλλα λόγια, η αύξηση διάρκειας της ζωής του γάλακτος δεν υποβαθμίζει την ποιότητα του τελικού προϊόντος, ούτε εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια υγεία, με την προϋπόθεση πάντα, να τηρούνται αυστηρά οι διαδικασίες, όπως ισχύει για οποιοδήποτε τυποποιημένο προϊόν.



Διατήρηση παστεριωμένου γάλακτος 

Το παστεριωμένο γάλα αμέσως  μετά την συσκευασία (εμφιάλωση ή εγκυτίωση) πρέπει να συντηρείται στους 5 - 6 βαθμούς Κελσίου ή χαμηλότερα.

Η  μεταφορά του γάλακτος  από τις μονάδες παραγωγής στα καταστήματα διανομής πρέπει να γίνεται με οχήματα ψυγεία ή ισοθερμικά οχήματα προκειμένου να διατηρηθεί η ψύξη. Στα καταστήματα πρέπει να  τοποθετείται αμέσως στα ψυγεία.

Συμβουλές για καταναλωτές:
  • Μην αγοράζετε γάλα όταν η συσκευασία είναι ανοιγμένη ή διογκωμένη. 
  • Να αγοράζετε το γάλα και τα άλλα ευπαθή προϊόντα προς το τέλος των αγορών σας, ώστε να μείνουν εκτός ψυγείου το λιγότερο δυνατόν.
  • Μην αφήνετε το γάλα εκτός ψυγείου. 
  • Αποφύγετε να το τοποθετήσετε στα ράφια της πόρτας του ψυγείου, καθώς εκεί η θερμοκρασία μπορεί να είναι υψηλότερη από το εσωτερικό του. 

photo credit: theirhistory via photopin cc



λέξεις κλειδιά: γάλα, γαλα, παστερίωση, παστεριωση, LTLT , HTST, γάλα υψηλής παστερίωσης, υπερπαστερίωση

Παρασκευή, 7 Φεβρουαρίου 2014

Τέλος για τον "καφέ που αδυνατίζει"


photo credit: Deepatheawesome via photopin cc
Παραπλανητική κρίθηκε η διαφήμιση του γνωστού προϊόντος διατροφής "SIP & SLIM COFFEE" από την Πρωτοβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας (Αρ. απόφασης: Σ / 988 / 06.02.2014 ) και η εταιρεία καλείται να τροποποιήσει τη διαφήμιση αλλά και το φυλλάδιο του προϊόντος ώστε να αφαιρεθούν οι παραπλανητικοί ισχυρισμοί. Ακολουθεί η απόφαση:




ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΑΠΟΦΑΣΗ Αρ. Σ 988


ΘΕΜΑ: ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ “SIP & SLIM COFFEE”

Η Πρωτοβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας, όπως προβλέπεται από τον Ελληνικό Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας και τον Κανονισμό Λειτουργίας, έλαβε υπόψη της την καταγγελία της καταναλώτριας, εξέτασε την υπό έλεγχο επικοινωνία και αξιολόγησε όλα τα στοιχεία και τα επιχειρήματα που αναπτύχθηκαν κατά τη συνεδρίαση.

Καταρχάς η Επιτροπή θα ήθελε να επισημάνει ότι αποτελεί πάγια θέση του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας και των Επιτροπών η επικοινωνία προϊόντων που συνδέεται με θέματα διατροφής και υγείας να αντιμετωπίζεται με εξαιρετική προσοχή, πέραν της καθιερωμένης διαφημιστικής δεοντολογίας, δεδομένου ότι λόγω έλλειψης εξειδικευμένων γνώσεων, τυχόν ασαφείς, ελλιπείς ή υπερβολικοί ισχυρισμοί μπορούν εύκολα να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Επιπλέον, με τον τρόπο αυτό, αναδεικνύεται αποτελεσματικά και ο ουσιαστικός και υπεύθυνος ρόλος που διαδραματίζει η διαφημιστική λειτουργία στην ενημέρωση της κοινής γνώμης.

Ειδικότερα τις επικοινωνίες που υπόσχονται αδυνάτισμα η Επιτροπή τις αντιμετωπίζει με ιδιαίτερη ευαισθησία καθώς αυτό είναι ένα θέμα στο οποίο μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού είναι ευάλωτο και εύκολα μπορεί να παραπλανηθεί.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που προσκομίσθηκαν κατά τη συνεδρίαση και συγκεκριμένα με έγγραφα του ΕΟΦ, το διαφημιζόμενο προϊόν SIP & SLIM COFFEE αποτελεί αφέψημα και δεν κατατάσσεται στην κατηγορία των συμπληρωμάτων διατροφής. Επομένως οφείλει να εφαρμόζει τις διατάξεις που ρυθμίζουν την επικοινωνία και προώθηση των τροφίμων (Κώδικας Τροφίμων & Ποτών) και ειδικότερα τον Κανονισμό 1924/2006 σχετικά με τους ισχυρισμούς υγείας και διατροφής.

Ο εν λόγω Κανονισμός προβλέπει ότι απαγορεύονται οι ισχυρισμοί υγείας που διατυπώνονται για τα τρόφιμα, εάν αυτοί δεν έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εάν δεν συμπεριλαμβάνονται στον κατάλογο επιτρεπόμενων ισχυρισμών υγείας του Κανονισμού 432/2012.

Επειδή σύμφωνα με όσα διεξοδικά συζητήθηκαν κατά τη συνεδρίαση οι ισχυρισμοί που διατυπώνονται στην υπό κρίση επικοινωνία του προϊόντος SIP & SLIM COFFEE, σε συνδυασμό με τα συστατικά του, οι οποίοι σαφώς υπόσχονται ή υπονοούν αδυνατιστική δράση αλλά και οποιαδήποτε άλλου είδους επίδραση του προϊόντος στον οργανισμό, δεν περιλαμβάνονται στη λίστα των επιτρεπόμενων ισχυρισμών, η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι η χρήση τους παραβιάζει το άρθρο 1 του ΕΚΔ-Ε.

Ομοίως, και οι ισχυρισμοί που διατυπώνονται με τη μορφή επώνυμης μαρτυρίας και ευθέως δηλώνουν ή εμμέσως υπονοούν αδυνάτισμα ή οποιαδήποτε άλλη μεταβολή στον οργανισμό, δεν είναι θεμιτοί, καθώς - ανεξάρτητα από την αλήθεια και γνησιότητά τους - υποστηρίζουν και επικοινωνούν προς τον καταναλωτή μηνύματα που δεν είναι επιτρεπτά σύμφωνα με τη νομοθεσία.

Με βάση τα παραπάνω, η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι η υπό έλεγχο επικοινωνία του προϊόντος SIP & SLIM COFFEE μπορεί να οδηγήσει σε παραπλάνηση, προσκρούει στο άρθρο 1 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως άμεσα σε όλα τα μέσα που εμφανίζεται και στη συσκευασία και φυλλάδιο του προϊόντος.



Αξίζει να αναφερθεί ότι δεν είναι πρώτη φορά που το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας ασχολείται με τον τρόπο προβολής του συγκεκριμένου προϊόντος . Αντίστοιχα το 2011 η η Πρωτοβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας είχε κρίνει ότι :

"Συγκεκριμένα για την επικοινωνία του προϊόντος SIP&SLIM , η Επιτροπή ομόφωνα έκρινε ότι τόσο στο κείμενο των 2 τηλεοπτικών σποτ όσο και στη διαφήμιση του προϊόντος στην ιστοσελίδα της εταιρείας OIKOSHOPPING περιέχονται υπερβολικοί και ατεκμηρίωτοι ισχυρισμοί που μπορεί να παραπλανήσουν τον καταναλωτή ως προς τη δράση και την αποτελεσματικότητα του προϊόντος. "   (Αρ. απόφασης Σ/677/03/10/2011) Ολόκληρο την απόφαση μπορείτε να τη βρείτε εδώ.



λέξεις κλειδιά: "καφές που αδυνατίζει", "καφες που αδυνατιζει", καφές, καφεδάκι, καφες, καφεδακι, ΣΕΕ, Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας, διαφήμιση