Αναζήτηση στο ιστολόγιο

Σάββατο, 9 Μαρτίου 2013

Προϊόντα-απάτη: πως τα να ξεχωρίσεις

Το άρθρο αυτό είναι βασισμένο στη δημοσίευση του Οργανισμού Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA ) 6 Tip-offs to Rip-offs: Don't Fall for Health Fraud Scams.



 "σούπερ τροφές", "Πανίσχυρο φάρμακο κατά του καρκίνου" "δυναμωτικό συμπλήρωμα", "λιποδιαλυτικό τσάι" 
"φυτικό  αφροδισιακό", "ενίσχυση της ανδρικής σεξουαλικής δραστηριότητας", "θεραπεία της φαλάκρας" κλπ

Τα βλέπουμε συχνά στις διαφημίσεις. Μας τα δείχνουν οι πλασιέ. Τα συστήνει και η γειτόνισσα, που τις τα έδωσε η κουμπάρα που τα πήρε από μια φίλη. Κάποιες φορές βρίσκουν το δρόμο τους μέχρι τα ράφια ενός φαρμακείου ή ενός καταστήματος καλλυντικών.

Πόσο ασφαλή είναι όμως αυτά τα προϊόντα; Μήπως είναι πολύ καλά για να είναι αληθινά;  Για να ξεχωρίσεις την απάτη δες τα 6 βασικά σημάδια που πρέπει να σε βάζουν σε σκέψεις:

  1. Το προϊόν που τα κάνει όλα. Όσες περισσότερες δράσεις υπόσχεται το προϊόν τόσο λιγότερο είναι πιθανό να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. αν οι δράσεις του επεκτείνονται σε περισσότερους από έναν τομέα. Ακόμα δε, εάν οι δράσεις του είναι αντίθετες μεταξύ τους. Πχ το Χ προϊόν* ρίχνει την πίεση, βοηθά στην αθλητική απόδοση, θεραπεύει τις αλλεργίες, δίνει ενέργεια, μειώνει το άγχος, θεραπεύει τις ιώσεις, επιδρά στη λειτουργία της καρδιάς και του ουροποιητικού συστήματος, ρίχνει τα νεύρα, συμβάλλει στην καλή λειτουργία του εντέρου, βοηθά στην διατήρηση του σωματικού βάρους,  αυξάνει την όρεξη, καταπολεμά το απόστημα δοντιού και αυξάνει τη γονιμότητα.  Άλλωστε το λέει και η παροιμία λέει:" όπου ακούς πολλά κεράσια, κράτα μικρό καλάθι". 

  2. Προσωπικές μαρτυρίες. Δηλώσεις  χαμογελαστών ανθρώπων με αυτοπεποίθηση: "με αυτό το προϊόν έχασα 10 κιλά σε 2 εβδομάδες", "χάρη στο Ψ προϊόν έσωσα τα μαλλιά μου", "θεράπευσα το διαβήτη μέσα από αυτό το βιβλίο" κλπ. Όμως ποιοί είναι αυτοί οι χαμογελαστοί άνθρωποι; Τους γνωρίζουμε ; Γιατί να τους εμπιστευτούμε; Ποιός μας διαβεβαιώνει ότι οι μαρτυρίες αυτές είναι αληθινές; Οι προσωπικές μαρτυρίες μπορούν εύκολα να κατασκευαστούν πχ ψευδείς δηλώσεις, χρήση photoshop κλπ. Εμπιστευτείτε προϊόντα που στηρίζονται σε ερευνητικά δεδομένα και όχι ψεύτικες διηγήσεις.

  3. Υπερβολικά γρήγορη απόδοση. Λόγου χάριν, θα χάσεις 10 σε 1 εβδομάδα, σε 1 μήνα θα θεραπευτείς για πάντα από το χρόνια νόσημα που σε ταλαιπωρεί κ.ο.κ Μια άλλη παροιμία μας θυμίζει " Το καλό πράγμα αργεί να γίνει".

  4. Φυτικό προϊόν. Η πιο συχνή παρανόηση του καταναλωτικού κοινού είναι ότι φυτικό=φυσικό. Λάθος! Το φυτικό προϊόν δεν είναι απαραίτητα φυσικό, μπορεί άνετα να περιέχει συντηρητικά, χρωστικές ουσίες, και άλλα πρόσθετα εφόσον προέρχονται έχουν φυτική προέλευση. Η δεύτερη παρανόηση σχετικά με τα φυτικά προϊόντα είναι ότι είναι εξ ορισμού ακίνδυνα. Ας θυμηθούμε πόσα δηλητήρια υπάρχουν στη φύση πχ δηλητηριώδη μανιτάρια, δηλητηριώδης κισσός, δηλητήριο φιδιών και άλλα. Επειδή κάτι είναι φυτικό δε σημαίνει ότι αδύνατο να εμφανιστούν παρενέργειες ή να αλληλεπιδράσει με τη φαρμακευτική σας αγωγή.. Μιλήστε πρώτα με το γιατρό σας πριν καταναλώσετε κάποιο φυτικό σκεύασμα.Τέλος , δε λείπουν και οι περιπτώσεις, όπου, ενώ στη συσκευασία αναγράφεται η φράση " φυτικό προϊόν" το προϊόν είναι νοθευμένο με άλλες ουσίες ( βλέπε την κατηγορία ανακοινώσεις ΕΟΦ , όπου περιλαμβάνονται δελτία τύπου για νοθευμένα προϊόντα με απαγορευμένες δραστικές ουσίες πχ σιβουτραμίνη, sildenafil, ακόμα και ιονίζουσα ακτινοβολία).

  5. Θαυματουργή θεραπεία. "Πανίσχυρο φάρμακο κατά του καρκίνου", "η οριστική θεραπεία του διαβήτη", "διώξτε τα κιλά για πάντα με τη νέα επαναστατική μέθοδο". Αν είχε ανακαλυφθεί μια πρωτοποριακή θεραπεία δε θα το μαθαίνατε από τις ειδήσεις ή από το γιατρό σας , πριν το δείτε σε ένα διαφημιστικό φυλλάδιο;

  6. Θεωρίες συνωμοσίας. Η απάντηση των κομπογιαννιτών στον προηγούμενο ερώτημα. "Οι φαρμακοβιομηχανίες συγκαλύπτουν την αλήθεια", "σκοτεινά συμφέροντα δεν αφήνουν το φάρμακο να κυκλοφορήσει" κλπ.Αυτές οι δηλώσεις προσπαθούν να αποσπάσουν την προσοχή από το γεγονός ότι κάτι ύποπτο συμβαίνει με το προϊόν και να αποθαρρύνουν τον καταναλωτή να κάνει περισσότερες ερωτήσεις.
* πληροφορίες από περιγραφή πραγματικού προϊόντος


Extra Στο παρακάτω βιντεάκι ο Furious Pete μας δείχνει πώς μπορεί να δημιουργήσει κανείς τις γνωστές φωτογραφίες "Πριν και Μετά" με τις οποίες διαφημίζονται πολλά προϊόντα απώλειας βάρους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο Pete πρώτα βγάζει την φωτογραφία "Μετά" , αφού έχει σηκώσει βάρη, έχει κάνει σολάριουμ, έχει ρίξει λάδι στο σώμα του και έχει στήσει επαγγελματικό εξοπλισμό για τη  φωτογράφηση. Πέντε ώρες μετά, αφού έχει φάει πολλά αλμυρά και έχει πιει πολλά αναψυκτικά (δηλ αλάτι για κατακράτηση υγρών και αναψυκτικά για πρήξιμο στην περιοχή της κοιλιάς) και έχει πρηστεί  βγάζει τη φωτογραφία "Πριν" . Για βελτιστοποίηση του αποτελέσματος δε διστάζει να χρησιμοποιήσει και λίγο photoshop :-)


Δεν υπάρχουν σχόλια: