Αναζήτηση στο ιστολόγιο

Κυριακή, 27 Σεπτεμβρίου 2009

12+1 Συμβουλές για τη διατροφή παιδιών προσχολικής ηλικίας

Το παρόν άρθρο απευθύνεται σε γονείς παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Ένα θέμα που απασχολεί ιδιαίτερα τους γονείς είναι η σωστή διατροφή των παιδιών. Με 4 στα 10 παιδιά στη χώρα μας να είναι παχύσαρκα σίγουρα η διατροφή είναι ένα σημαντικό θέμα.

Δυστυχώς η διατροφή των περισσότερων παιδιών περιλαμβάνει τρόφιμα με υψηλά επίπεδα ζάχαρης, αλατιού και κορεσμένου λίπους πχ πατατάκια, κρουασάν κλπ. Από την άλλη είναι φτωχό σε φυτικές ίνες και κάλιο, δηλαδή φρούτα και λαχανικά.

Το ερώτημα όμως που βασανίζει πραγματικά ένα γονιό δεν είναι "τι να φάει το παιδί" αλλά "πώς να το πείσω να φάει"; Όλοι ξέρουμε ότι όσο εύκολα ένα παιδί θα δεχτεί μία σοκολάτα άλλο τόσο δύσκολα το πείθει κανείς να καταναλώσει όσπρια ή λαχανικά.

Γι αυτό στη συνέχεια του άρθρου θα δούμε μερικές συμβουλές που θα βοηθήσουν το γονιό να περάσει στο παιδί υγιεινές συνήθειες διατροφής, όπως να τρώει περισσότερα φρούτα και λαχανικά, να αποφεύγει τις λιπαρές τροφές και γενικά να ελέγχει τις ποσότητες φαγητού που καταναλώνει.

12+1 Συμβουλές για να μάθετε το παιδί σας να τρώει σωστά

1)Οι πράξεις μιλούν δυνατότερα από τις λέξεις. Μην δοκιμάσετε να δώσετε κάποια συμβουλή στο παιδί πχ "να τρως πάντα πρωινό" αν δεν το τηρείτε πρώτα οι ίδιοι. Έτσι αναιρείτε τα λεγόμενα σας. Άλλωστε τα παιδιά μαθαίνουν μέσω της μίμησης. Είναι πιθανότερο να δεχτούν να δοκιμάσουν ένα λαχανικό εάν δούνε εσάς να το τρώτε πρώτα.

2)Είναι καλύτερο να ενθαρρύνετε την κατανάλωση υγιεινών τροφών παρά να απαγορεύετε τα ανθυγιεινά σνακ. Άλλωστε οι απαγορεύσεις αυξάνουν την επιθυμία.

3)"Η Ρώμη δε χτίστηκε σε μία ημέρα". Ούτε το αγγελούδι σας θα μάθει να τρώει σπανάκι με μία μόνο προσπάθεια. Είναι φυσιολογικό για ένα παιδί να απορρίψει μία τροφή που δεν γνώριζε μέχρι τώρα. Μην απελπιστείτε από την πρώτη προσπάθεια. Όταν θέλετε να εισάγετε ένα καινούριο τρόφιμο είναι καλύτερα να είναι σε μικρές ποσότητες και να το συνδυάσετε με κάποια άλλη γνώριμη τροφή.

4)Δοκιμάστε διαφορετικούς τρόπους μαγειρέματος. Πχ αν το παιδί σας δεν τρώει τα καρότα βραστά ενδεχομένως να τα φάει ψητά.

5)Μη γίνεστε "διδακτικοί". Είναι καλό βέβαια να αναφέρετε ορισμένες θετικές ιδιότητες των τροφών πχ "τα καρότα σε βοηθούν να βλέπεις στο σκοτάδι", "το μπρόκολο σε κάνει δυνατό" κλπ , μη δίνετε όμως εκεί όλο το βάρος. Τονίστε άλλα χαρακτηριστικά, που έχουν σχέση με τη γεύση και την απόλαυση πχ τα "καρότα είναι τραγανά", "το αγγούρι σε δροσίζει", "τα λαχανικά είναι νόστιμα" κλπ.

6)Δώστε στο παιδί την αίσθηση του ελέγχου πχ "προτιμάς τα λαχανικά σου ψητά ή βραστά;" , "θέλεις να φάμε μπρόκολο σήμερα ή αύριο;"

6)Μη χρησιμοποιείτε το φαγητό ή τα σνακ ως μορφή επιβράβευσης ή τιμωρίας.

7)Μη δίνετε ανθυγιεινά σνακ πχ σοκολάτες, κρουασάν κλπ στο παιδί κάθε μέρα καθώς θα θεωρήσει ότι πρόκειται για στοιχείο της καθημερινής διατροφής. Κρατήστε την κατανάλωση περιορισμένη, 1 φορά την εβδομάδα. Προτιμήστε να του δώστε το σνακ μετά από το γεύμα και όχι πριν.

8)Τα ανθυγιεινά σνακ πρέπει να είναι σε μη εμφανή σημεία πχ στο βάθος του ντουλαπιού, σε ψηλά ράφια

9)Έχετε σε εμφανή και προσβάσιμα στο παιδί σημεία υγιεινά σνακ όπως φρέσκα ή αποξηραμένα φρούτα. Πχ ένα μπολ με φρούτα στο τραπεζάκι του σαλονιού,γάλα και φρούτα σε χαμηλό ράφι του ψυγείου κλπ.

10)Κάντε ελκυστική τη συσκευασία των υγιεινών τροφών. Προτιμήστε να χρησιμοποιήσετε σκεύη στο αγαπημένο χρώμα του παιδιού ή με τη στάμπα του αγαπημένου του ήρωα. Δώστε σχήμα στα φρούτα και λαχανικά.

11)Μην επιμένετε να τρώει όλο το φαγητό που υπάρχει στο πιάτο του. Έτσι μαθαίνετε στο παιδί να αγνοεί το φυσικό αίσθημα κορεσμού και να τρώει περισσότερο από όσο χρειάζεται, με αποτέλεσμα την υπερκατανάλωση και την παχυσαρκία. Αντιθέτως, μάθετε του να ελέγχει τις ποσότητες που καταναλώνει: προτρέψτε το να σερβιριστεί μόνο του με μία μικρή μερίδα και εξηγείστε του ότι αν θελήσει κι άλλο μπορεί αν θέλει να ξανασερβιριστεί αφού φάει την πρώτη μερίδα.

12)"Τρώει σαν πουλάκι". Συχνή ανησυχία των γονιών είναι ότι το παιδί τους δεν τρώει αρκετά. Ασχοληθείτε περισσότερο με την ποιότητα του φαγητού παρά με την ποσότητα. Μη συγκρίνετε τι τρώει το παιδί σας με αυτά που καταναλώνουν οι συνομήλικοί του ή τα αδέρφια του. Ο κάθε οργανισμός είναι διαφορετικός. Αν το παιδί σας έχει φυσιολογική ανάπτυξη μην ανησυχείτε. Αν, από την άλλη, υποψιάζεστε ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα με την ανάπτυξη του, επισκεφτείτε αμέσως τον παιδίατρο.

Τέλος , κάτι σημαντικό. Όπως αναφέρθηκε στην αρχή τα παιδιά μαθαίνουν μέσω της μίμησης. Όταν, λοιπόν, το παιδί πάει στο σχολείο θα μιμηθεί τους συμμαθητές του. Ακόμα κι αν στο σπίτι τρώει υγιεινά, στο σχολείο η συμπεριφορά του μπορεί να είναι διαφορετική. Άλλωστε στα κυλικεία των σχολείων είναι διαθέσιμα πολλά ανθυγιεινά σνακ (σοκολάτες, αναψυκτικά, πατατάκια κλπ).

Γι΄αυτό έχει μεγάλη αξία ο γονιός να αποκτήσει πιο ενεργό ρόλο. Ελάτε σε επαφή με άλλους γονείς. Ενημερώστε τους για τα οφέλη της υγιεινής διατροφής. Ελέγξτε το κυλικείο τους σχολείου, απαιτείστε την εφαρμογή του ΦΕΚ 1183/31.08.2006, που απαγορεύει την πώληση των ανθυγιεινών σνακ από το κυλικείο. Υποστηρίξτε το πρόγραμμα δωρεάν διανομής φρούτων και λαχανικών στα σχολεία.

Σχετικοί σύνδεσμοι:
Διατροφή των παιδιών και σχολικά κυλικεία
Διατροφή των παιδιών και σχολικά κυλικεία 2
Δωρεάν φρούτα και λαχανικά στους μαθητές

Δεν υπάρχουν σχόλια: